Punkt Informacji Europejskiej Europe Direct – Warszawa

Punkt Informacji Europejskiej Europe Direct – Warszawa

Konsumenci lekko optymistyczni

Increase Normal Decrease
Prześlij innym
opublikowano: Poniedziałek, 15 Października 2018 - 09:33, j.kuczynska

- Zaufanie konsumentów rośnie, ale nadal zbyt wiele osób ma złe doświadczenia z niektórymi rynkami np. przy zakupie nieruchomości lub używanego samochodu – oecnia Věra Jourová. Komisja Europejska opublikowała tegoroczną tablicę wyników dla rynków konsumenckich, która monitoruje to, jak konsumenci w UE oceniają działanie 40 sektorów towarów i usług.

Konsumenci lekko optymistyczni

Mimo że od 2010 r. ogólny poziom zaufania do rynków wykazuje tendencje wzrostowe, to ze sprawozdania wynika, iż jedynie 53 proc. konsumentów jest przekonanych, że przedsiębiorstwa w sektorach usług przestrzegają przepisów w zakresie ochrony konsumentów. W przypadku towarów odsetek ten jest tylko nieznacznie wyższy i wynosi 59 proc. Zaufanie konsumentów nie uległo poprawie w porównaniu z tablicą wyników z 2016 r. Obszarami szczególnie problematycznymi dla konsumentów w większości państw członkowskich UE pozostają: telekomunikacja, usługi finansowe i usługi użyteczności publicznej (woda, gaz, energia elektryczna, usługi pocztowe). Należy jednak podkreślić pozytywną zmianę – w sprawozdaniu stwierdzono, że różnica w zaufaniu konsumentów na wschodzie i na zachodzie Europy stopniowo zanika. Poza tym usługi w zakresie pielęgnacji ciała (fryzjerstwo, spa), zakwaterowanie wakacyjne i zorganizowane wyjazdy wakacyjne cieszą się wysokim zaufaniem konsumentów.

- Zaufanie konsumentów rośnie, ale nadal zbyt wielu konsumentów ma złe doświadczenia z niektórymi rynkami, na przykład przy zakupie nieruchomości lub używanego samochodu– powiedziała Věra Jourová, komisarz do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci. - W kwietniu 2018 r. przedstawiliśmy nowy ład dla konsumentów, aby wzmocnić egzekwowanie praw konsumentów i zapewnić konsumentom nowe możliwości obrony swoich praw. Możliwość wniesienia powództwa zbiorowego powinna zwiększyć zaufanie konsumentów do tego, że mogą bronić swoich praw i skłonić przedsiębiorstwa do lepszego przestrzegania zasad.

Główne wnioski z tablicy wyników dla rynków konsumenckich 2018:

  • W porównaniu z 2016 r. odnotowano zaledwie niewielką poprawę, choć tendencja ta pozostaje dodatnia od 2010 r. W ostatnich dwóch latach sytuacja poprawiła się najbardziej w przypadku kredytów hipotecznych oraz zaopatrzenia w wodę, gaz i energię elektryczną; sektory te są jednak nadal (z wyjątkiem usług w zakresie gazu) jednymi z najmniej wiarygodnych.
  • Rynki w Europie Zachodniej wciąż działają lepiej z perspektywy konsumentów, ale po raz kolejny w tym roku największą poprawę wyników odnotowano w Europie Wschodniej. Wskazuje to, że różnica między Wschodem a Zachodem w funkcjonowaniu rynków na rzecz konsumentów powoli się zamyka. Prowadzone przez Komisję i państwa członkowskie działania w kwestii podwójnej jakości żywności powinny doprowadzić do dalszej poprawy sytuacji pod tym względem.
  • Usługi internetowe i usługi telefonii komórkowej są w dalszym ciągu najbardziej problematyczne dla konsumentów i w ubiegłym roku sprawiły problemy odpowiednio 20,3 proc. i 17,5 proc. konsumentów. Inne obszary wymienione przez co najmniej 10 proc. konsumentów to: subskrypcja telewizyjna, telefonia stacjonarna, sprzedaż technologii informacyjno-komunikacyjnych i towarów elektronicznych, transport kolejowy i miejski, samochody używane, nieruchomości, usługi pocztowe, nowe samochody, wynajem samochodów oraz naprawa samochodów.
  • Usługi finansowe są sektorem, w którym w przypadku problemów konsumenci ponoszą największe straty (stratę finansową lub stratę czasu). Co najmniej 35 proc. konsumentów, którzy napotkali problemy w zakresie ubezpieczenia domu, kredytów hipotecznych, dostaw energii elektrycznej i wody, twierdzi, że poniosło z tego powodu znaczne szkody. Inne obszary, w których konsumenci borykający się z problemami ponieśli znaczne szkody, to przewozy lotnicze, produkty inwestycyjne i ubezpieczenia samochodowe.
  • Rynek nieruchomości i rynek samochodów używanych to sektory o najniższym poziomie zaufania konsumentów. Tylko 38 proc. konsumentów jest pewnych, że dostawcy usług w zakresie nieruchomości przestrzegają przepisów dotyczących ochrony konsumentów, a w sektorze samochodów używanych jest tego pewnych 36 proc. konsumentów.

Działania Komisji na rzecz poprawy ochrony i zaufania konsumentów

Poprawa ochrony konsumentów stanowi priorytet Komisji pod przewodnictwem Jeana-Claude'a Junckera. W kwietniu 2018 r. Komisja zaproponowała „nowy ład dla konsumentów”, który uprawni upoważnione podmioty do występowania z powództwem przedstawicielskim w imieniu konsumentów oraz wprowadzi silniejsze uprawnienia dla organów ochrony konsumentów w państwach członkowskich do nakładania sankcji. Konsumenci objęci zostaną szerszą ochroną także w sieci, a praktyki związane z podwójną jakością, wprowadzające konsumentów w błąd, zostaną jednoznacznie zakazane.

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów Komisja wspólnie z organami ochrony konsumentów podjęła działania, aby zapewnić pełne egzekwowanie przez przedsiębiorstwa unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumentów. Najnowszy przykład takiego działania to poprawa warunków Airbnb.

Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce prywatności.