Komisja wyraża zadowolenie z przyjęcia zmienionej dyrektywy w sprawie wody pitnej przez Parlament Europejski na sesji plenarnej wczoraj wieczorem. Nowa dyrektywa zagwarantuje wszystkim
Europejczykom bezpieczniejszy dostęp do wody. Jednocześnie zapewni ona najwyższe na świecie standardy w odniesieniu do wody pitnej zgodnie ze strategią „zero zanieczyszczeń” na rzecz nietoksycznego środowiska ogłoszoną w Europejskim Zielonym Ładzie. Podstawą porozumienia jest wniosek przedstawiony przez Komisję w lutym 2018 r. wynikający bezpośrednio z pierwszej w historii udanej europejskiej inicjatywy obywatelskiej „Right2Water”.
Komisarz ds. środowiska, oceanów i rybołówstwa Virginijus Sinkevičius powiedział: Dostęp do bardziej bezpiecznej wody pitnej i urządzeń sanitarnych jest podstawowym prawem człowieka. Obecny kryzys zdrowotny uświadomił nam jeszcze bardziej jego kluczowe znaczenie. Dzisiejsze przyjęcie dyrektywy przez Parlament stanowi wyraźny sygnał zaangażowania na rzecz bardziej bezpiecznej wody wodociągowej dla wszystkich Europejczyków.
Uzgodniony tekst opiera się na zaleceniach Światowej Organizacji Zdrowia w zakresie standardów bezpieczeństwa dotyczących wody pitnej, a nawet poza nie wykracza. Zawiera on przepisy dotyczące kontroli nie tylko wody wodociągowej, ale również źródeł wody pitnej i systemów dystrybucji w celu zminimalizowania ryzyka szkodliwego wpływu zanieczyszczenia na zdrowie ludzi i nasze zasoby wodne. W przekształconej dyrektywie podjęto problem nowych substancji zanieczyszczających, takich jak mikrodrobiny plastiku, substancje zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego, a także nowe rodzaje substancji chemicznych.
Dyrektywa nakłada na państwa członkowskie obowiązek poprawy lub utrzymania dostępu do bezpiecznej wody pitnej dla wszystkich, skupiając się przede wszystkim na grupach szczególnie wrażliwych i zmarginalizowanych. Przewidziano w niej również lepszy dostęp obywateli do informacji na temat dostawców wody, dotyczących przykładowo jakości i zaopatrzenia w wodę pitną na ich obszarze mieszkalnym. Dyrektywa zwiększy zaufanie konsumentów do wody pitnej z kranu, ograniczając ilość odpadów powstających w wyniku spożywania wody w butelkach z tworzyw sztucznych.
Oprócz tego w nowym akcie prawnym zawarto szczegółowe wymogi w zakresie higieny w odniesieniu do materiałów mających kontakt z wodą pitną i powierza Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA) kluczową rolę w zapewnianiu stosowania wyłącznie bezpiecznych substancji w rurach i kranach mających kontakt z wodą.
W następstwie dzisiejszego zatwierdzenia przez Parlament Europejski zmieniona dyrektywa w sprawie wody pitnej została przyjęta. Natychmiast po podpisaniu przez przewodniczącego Parlamentu Europejskiego i przewodniczącego Rady Unii Europejskiej dyrektywa zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wejdzie w życie 20 dni później. Po wejściu w życie tej dyrektywy państwa członkowskie będą miały dwa lata na spełnienie wymogów w niej zawartych.
Większość mieszkańców UE już teraz ma bardzo dobry dostęp do wysokiej jakości wody pitnej, częściowo dzięki temu, że od ponad 30 lat unijne prawodawstwo reguluje jakość wody pitnej. W 2018 r., w odpowiedzi na europejską inicjatywę obywatelską „Right2Water”, Komisja zaproponowała przegląd dyrektywy w sprawie wody pitnej (98/83/WE). Wniosek opiera się na ocenie REFIT dyrektywy w sprawie wody pitnej i towarzyszy mu ocena skutków, jest on także zgodny z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia.
Ostateczne porozumienie w sprawie jakości wody pitnej i dostępu do niej Pobierz (43.91 kB - PDF)
Źródło: Komisja Europejska 16.12.2020
Komisja Europejska przedstawiła strategię na rzecz zapobiegania narastaniu w przyszłości kredytów zagrożonych w całej Unii Europejskiej w wyniku kryzysu związanego z koronawirusem. Celem strategii jest zapewnienie gospodarstwom domowym i przedsiębiorstwom w UE stałego dostępu do potrzebnych im środków finansowych przez cały czas trwania kryzysu.
Banki mają do odegrania kluczową rolę w łagodzeniu skutków kryzysu związanego z koronawirusem poprzez zapewnienie finansowania gospodarki. Ma to podstawowe znaczenie dla wspierania ożywienia gospodarczego w UE. Biorąc pod uwagę wpływ koronawirusa na gospodarkę UE, oczekuje się, że wolumen kredytów zagrożonych wzrośnie w całej UE, chociaż nadal nie wiadomo, jaki będzie wymiar czasowy i skala tego wzrostu. W zależności od tego, jak szybko gospodarka UE wyjdzie z kryzysu związanego z koronawirusem, jakość aktywów banków – a co za tym idzie ich zdolność udzielania kredytów – może ulec pogorszeniu.
Valdis Dombrovskis, wiceprzewodniczący wykonawczy do spraw gospodarki służącej ludziom, powiedział: Historia pokazuje, że najlepszym rozwiązaniem jest zdecydowane rozwiązanie problemu kredytów zagrożonych na wczesnym etapie, zwłaszcza jeśli chcemy, aby banki nadal wspierały przedsiębiorstwa i gospodarstwa domowe. Dlatego też już teraz podejmujemy skoordynowane działania zapobiegawcze. Przedstawiona strategia przyczyni się do szybkiego i trwałego ożywienia gospodarczego w Europie, pozwalając odciążyć bilanse banków dzięki usunięciu z nich tych kredytów i pomagając bankom w utrzymaniu akcji kredytowej.
Mairead McGuinness, komisarz do spraw stabilności finansowej, usług finansowych i unii rynków kapitałowych, stwierdziła: W wyniku pandemii wiele przedsiębiorstw i gospodarstw domowych znalazło się pod znaczną presją finansową. Głównym priorytetem Komisji jest zapewnienie, by europejscy obywatele i przedsiębiorstwa nadal otrzymywali wsparcie ze strony swoich banków. Przedstawiliśmy zestaw środków, które – zapewniając ochronę kredytobiorców – mogą pomóc zapobiec wzrostowi wolumenu kredytów zagrożonych podobnemu do tego, który nastąpił po ostatnim kryzysie finansowym.
Aby na wczesnym etapie zapewnić państwom członkowskim i sektorowi finansowemu narzędzia niezbędne do rozwiązania problemu wzrostu wolumenu kredytów zagrożonych w unijnym sektorze bankowym, Komisja proponuje szereg działań, służących czterem głównym celom:
Zaproponowana przez Komisję strategia dotycząca kredytów zagrożonych opiera się na spójnym zestawie wcześniej wdrożonych środków. W lipcu 2017 r. ministrowie finansów na posiedzeniu Rady Ecofin uzgodnili pierwszy Plan działania na rzecz rozwiązania problemu kredytów zagrożonych.
Zgodnie z planem działania Rady Ecofin Komisja ogłosiła w swoim komunikacie w sprawie dokończenia budowy unii bankowej z października 2017 r. kompleksowy pakiet środków mających na celu zmniejszenie poziomu kredytów zagrożonych w UE. W marcu 2018 r. Komisja przedstawiła pakiet środków mających na celu rozwiązanie problemu wysokiego odsetka kredytów zagrożonych.
Proponowane środki obejmowały mechanizm ochronny dla kredytów zagrożonych, który wymagał od banków stworzenia minimalnych poziomów pokrycia strat w odniesieniu do nowo udzielonych kredytów, wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie podmiotów obsługujących kredyty, nabywców kredytów oraz egzekucji z zabezpieczenia, a także plan działania dotyczący utworzenia krajowych spółek zarządzania aktywami. Aby złagodzić skutki kryzysu związanego z koronawirusem, pakiet bankowy Komisji z kwietnia 2020 r. wdrożył przyspieszone wprowadzenie szeregu ukierunkowanych zmian („quick-fix”) w unijnych przepisach ostrożnościowych w sektorze bankowym. Ponadto w przyjętym w lipcu 2020 r. pakiecie na rzecz odbudowy rynków kapitałowych zaproponowano ukierunkowane zmiany w przepisach dotyczących rynku kapitałowego, aby zachęcić do większych inwestycji w gospodarkę, umożliwić szybką dokapitalizowanie przedsiębiorstw i zwiększyć zdolność banków do finansowania ożywienia gospodarczego.
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności zapewni również istotne wsparcie na rzecz reform mających na celu usprawnienie ram prawnych dotyczących niewypłacalności, sądownictwa i administracji stanowiących podstawę skutecznej restrukturyzacji kredytów zagrożonych.
Wniosek dotyczący dyrektywy w sprawie podmiotów obsługujących kredyty, nabywców kredytów oraz egzekucji z zabezpieczenia.
„Drugie sprawozdanie z postępów w zmniejszaniu wolumenu kredytów zagrożonych w Europie”
Źródło: Komisja Europejska