Przed nami już siódma edycja wyjątkowej, ogólnopolskiej akcji Dni Otwarte Funduszy Europejskich. A jednocześnie pierwsza, która w całości odbędzie się online! Na internautów i internautki czekają atrakcje z całej Polski: wirtualne wycieczki, wejścia na żywo, warsztaty, quizy, webinaria czy koncerty. Ostatni weekend września (25-27 września) naprawdę warto będzie… spędzić w sieci!
Dni Otwarte nie bez powodu nazywamy świętem Funduszy Europejskich. Cel tej ogólnopolskiej akcji jest prosty: pokazać, jak bardzo unijne fundusze zmieniły Polskę, nasze otoczenie i nasze życie codzienne. A w dodatku zrobić to w jak najbardziej atrakcyjny i przystępny sposób!
Uwaga. Tegoroczne DOFE są wyjątkowe z kilku różnych powodów, ale przede wszystkim dlatego, że są otwarte dla każdego i każdy może z nich skorzystać a nawet się w nich pokazać.
W tym roku całą akcję w całości przenieśliśmy do Internetu. Wszystko rzecz jasna w trosce o bezpieczeństwo jej uczestników.
Wszystkie wydarzenia będą dostępne za pośrednictwem strony DOFE: dniotwarte.eu. Będzie tam można odwiedzić dosłownie każdy zakątek Polski.
Warsztaty muzyczne dla dzieci w Łódzkiej Filharmonii? Wirtualny spacer po chęcińskim Centrum Nauki Leonardo da Vinci? Warsztat rzeźbienia w warzywach i owocach? Kurs dykcji online? Internetowa lekcja na temat dawnego życia na podlaskiej wsi? A może koncert Dżemu?
Przygotowaliśmy naprawdę mnóstwo atrakcji, spośród których każdy znajdzie coś dla siebie. Wystarczy tylko włączyć przeglądarkę i wejść na stronę DOFE.
W tym roku kończy się przecież perspektywa budżetowa 2014-2020, co oczywiście skłania do pewnych podsumowań. Według najnowszych danych od 2014 roku zrealizowaliśmy 67 tysięcy projektów za łączną kwotę ponad 480 miliardów złotych.
Za nami też 16 lat naszej obecności w Unii Europejskiej. Te lata to ponad 260 tysięcy różnych inwestycji, sfinansowanych dzięki funduszom unijnym o wartości… ponad biliona złotych.
Te liczby robią ogromne wrażenie. Ale zamiast przytaczać kolejne statystyki, chcemy pokazać, że unijne pieniądze działają wszędzie wokół nas i realnie zmieniają nasze otoczenie. To dlatego przedstawiamy projekty bardzo różnorodne, mniejsze i większe, dotyczące najróżniejszych dziedzin życia.
Od siedmiu lat akcją DOFE (a innymi naszymi działaniami – o wiele, wiele dłużej) „odczarowujemy” Fundusze Europejskie tak, by przestały kojarzyć się z wielkimi, infrastrukturalnymi inwestycjami. To przecież także szkolenia, nowe wyposażenie klas w szkołach, ścieżki rowerowe, nowoczesny sprzęt medyczny w szpitalu czy przychodni, miejsca pracy, które udało się uratować w czasie korona-kryzysu… Warto, byśmy o unijnych dotacjach zaczęli myśleć jako o czymś, co jest blisko nas i z czego korzystamy wszyscy.
Polska jest jednym z liderów we wdrażaniu unijnych dotacji. Warto więc, by Polacy byli z tego dumni.
Bez niej nie byłoby Dni Otwartych. To wspólne przedsięwzięcie wszystkich instytucji zaangażowanych we wdrażanie unijnych funduszy w Polsce. Głównym organizatorem jest Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ale uczestniczą w niej również Urzędy Marszałkowskie z całej Polski i inne funduszowe instytucje.
Skala i rozmach DOFE to przede wszystkim zasługa beneficjentów, którzy już od lat chętnie otwierają się na odwiedzających i własnym przykładem pokazują, jak skutecznie potrafią działać Fundusze Europejskie.
Setki atrakcji z całej Polski, dziesiątki zaangażowanych instytucji, wydarzenia online – koordynacja DOFE w warunkach pandemii stanowi spore wyzwanie. Tym bardziej cieszymy się więc, że ostatni weekend września upłynie pod hasłem funduszy.
Każdego roku staramy się, by akcja DOFE była jak najbardziej widoczna. Nie inaczej będzie tym razem. Prowadzimy szeroką kampanię w mediach ogólnopolskich, regionalnych i lokalnych, by dotrzeć z informacją o funduszowych wydarzeniach do wszystkich zainteresowanych.
W naszej kampanii łączymy komunikat o samych DOFE z pokazaniem efektów i podsumowaniem obecnej perspektywy budżetowej.
Pokażemy się:
- w telewizji - na antenach Polsatu i TVP (oraz ich kanałów tematycznych) emitujemy 2 spoty reklamowe;
- w radiu – w dwóch specjalnie nagranych audycjach na antenie Polskiego Radia, a także w dwóch spotach reklamowych na antenach RMF FM, sieci ESKA, Programu III Polskiego Radia oraz stacjach regionalnych;
- w prasie – w czasopiśmie „Angora” już ukazał się artykuł, w którym zachęcamy do udziału w DOFE;
- w Internecie – gdzie będziemy promować nasz spot internetowy, specjalne filmiki video, uruchomimy kampanię GDN, kierującą do stronę dniotwarte.eu,
- w social mediach – gdzie na Facebooku Funduszy Europejskich oraz wielu profilach regionalnych wypuszczać będziemy nasze materiały promocyjne, a także uruchomimy specjalną akcję „Pokaż nam swój dzień”. Będziemy w niej pokazywać przykładowy dzień mieszkańca Polski i… wszystkie te momenty, w których – świadomie lub nie – korzysta z Funduszy Europejskich. Spoty i materiały video dostępne będą też oczywiście na naszym kanale Youtube.
Wszystkie materiały, przygotowane z myślą o emisji w mediach ogólnopolskich, udostępnimy też Urzędom Marszałkowskim, by mogły wykorzystywać je na antenach regionalnych czy w swoich social mediach.
To dlatego po raz pierwszy przygotowaliśmy specjalny konkurs, „Bliżej niż myślisz”. Czy Twoje otoczenie lub Twoje codzienne życie w jakiś sposób zmieniło się dzięki funduszom unijnym? Sięgnij po smartfona czy aparat i… nagraj nam o tym filmik! Warto, bo na laureatów czekają atrakcyjne nagrody.
Pamiętaj: to nie muszą być spektakularne inwestycje. Może z unijnych dotacji wyremontowano plac zabaw, na który chodzisz z dzieckiem? Może korzystasz z e-usług – na przykład rozliczyłeś podatek za pomocą e-PIT-a, albo korzystasz z e-recepty? Może w Twojej okolicy powstała ścieżka rowerowa, którą dojeżdżasz do pracy? Tak, tu też znajdziesz Fundusze Europejskie. Rozejrzyj się i poszukaj charakterystycznych „funduszowych” tablic, plakatów i nalepek lub odwiedź stronę mapa dotacji.gov.pl, by znaleźć projekty w Twojej okolicy.
Na zgłoszenia czekamy od 24 sierpnia do 10 września, a zwycięzców konkursu ogłosimy podczas Dni Otwartych. Wszystkie szczegóły znajdziesz na stronie: dniotwarte.eu.
Czyli ci, którzy bezpośrednio sięgnęli po unijne dotacje. Dla nich również mamy konkurs „Pokaż nam swój projekt” na amatorski filmik. Czas, by i oni pochwalili się, co udało im się osiągnąć.
Szkoły, które dzięki funduszom doposażyły swoje pracownie. Firmy, którym unijna dotacja pozwoliła na opracowanie innowacyjnych produktów. A może organizacja pozarządowa, która realizuje ciekawy projekt szkoleniowy? Chcemy to zobaczyć.
Jest o co walczyć! Główną nagrodą jest nagranie profesjonalnego spotu promującego projekt lub Zwycięzcę.
Także i w tym przypadku termin na nadsyłanie filmiku to 10 września. Zwycięzców ogłosimy w trakcie DOFE.
Akcja Dni Otwarte Funduszy Europejskich jest tak naprawdę elementem szerszej kampanii, prowadzonej przez Komisję Europejską. Mowa o #euinmyregion, która od lat zwiększa świadomość obywateli UE na temat skali i różnorodności projektów realizowanych z unijnym wsparciem.
Źródło: Komisja Europejska