Punkt Informacji Europejskiej Europe Direct – Warszawa

Punkt Informacji Europejskiej Europe Direct – Warszawa

Antynikotynowe konsultacje

Increase Normal Decrease
Prześlij innym
opublikowano: Czwartek, 28 Lipca 2011 - 11:26, m.kolodziejski

Aż 85 tys. nadesłanych odpowiedzi, w większości od osób prywatnych – to efekt konsultacji społecznych dotyczących przeglądu dyrektywy w sprawie wyrobów tytoniowych. Publikując wyniki Dyrekcja Generalna Komisji Europejskiej ds. Zdrowia i Konsumentów wskazuje na duże zainteresowanie unijną polityką antynikotynową. Wśród respondentów byli też przedstawiciele branży tytoniowej, organizacji pozarządowych oraz administracji publicznej.

Antynikotynowe konsultacje

Palenie tytoniu jest najczęstszą przyczyną możliwych do uniknięcia chorób w Unii Europejskiej (UE) i powoduje około 650 tys. zgonów w UE rocznie. Według szacunków Światowej Organizacji Zdrowia tylko w tym roku używanie tytoniu doprowadzi do śmierci prawie sześciu milionów osób na świecie. Jeśli nie zostaną podjęte działania zmierzające ku odwróceniu tej tendencji, w 2030 r. liczba ta może wzrosnąć do ośmiu milionów. Nie ulega wątpliwości, że konieczne jest działanie na poziome UE. Publiczną konsultację na temat przeglądu dyrektywy w sprawie wyrobów tytoniowych rozpoczęto jesienią ubiegłego roku. Respondentów poproszono o wypowiedzenie się na temat szeregu wariantów strategicznych, takich jak:

  • obowiązkowe obrazkowe ostrzeżenia zdrowotne – lub znaki graficzne – na opakowaniach wyrobów tytoniowych;
  • neutralne lub jednakowe opakowania;
  • objęcie regulacjami szkodliwych i przyciągających substancji w wyrobach tytoniowych; oraz
  • ograniczenie lub zakaz sprzedaży wyrobów tytoniowych przez Internet oraz z automatów.

Reakcje były bardzo zróżnicowane. Zwolennicy obowiązkowych graficznych ostrzeżeń zdrowotnych i uproszczonych opakowań podkreślali na przykład, że środki te osłabiałyby znacząco reklamową funkcję opakowania i zapewniałyby równą ochronę obywateli Europy. Przeciwnicy odwoływali się natomiast do kwestii prawnych, przekonując, że środki te miałyby nikły wpływ na decyzję o rozpoczęciu palenia lub nie miałyby go wcale.

Osoby opowiadające się za objęciem regulacjami składników wyrobów tytoniowych twierdziły, że ograniczenie niektórych dodatków, a także słodkich, owocowych, kwiatowych i cukierkowych aromatów, mogłoby powstrzymać młodzież przed rozpoczęciem palenia i ułatwiłoby wewnątrzunijny handel poprzez harmonizację istniejących krajowych przepisów dotyczących składników. Przeciwnicy argumentowali, że objęcie składników i dodatków regulacjami w niewielkim stopniu powstrzyma młodzież przed paleniem i może być dyskryminujące wobec niektórych odmian i marek tytoniu.

- Chciałbym podziękować wszystkim, którzy przesłali swoje uwagi. Wyniki tej szerokiej debaty publicznej pomogą ukierunkować naszą pracę nad eliminacją zagrożenia związanego z tytoniem oraz, co jest sprawą kluczową, powstrzymać młodzież przed rozpoczęciem palenia – powiedział John Dalli, europejski komisarz ds. zdrowia i polityki konsumenckiej.

Sprawozdanie opublikowała Dyrekcja Generalna Komisji Europejskiej ds. Zdrowia i Konsumentów. Wyniki konsultacji zostaną uwzględnione w przygotowywanej ocenie skutków dotyczącej gospodarczych, społecznych i zdrowotnych efektów oraz wykonalności różnych wariantów strategicznych. Wyniki oceny skutków zostaną przedstawione w przyszłym roku wraz z wnioskiem ustawodawczym.

Kontekst

Palenie tytoniu jest najczęstszą przyczyną możliwych do uniknięcia przypadków śmierci w Unii Europejskiej i powoduje około 650 tys. przedwczesnych zgonów rocznie.

Obecna dyrektywa w sprawie wyrobów tytoniowych (2001/37/WE) pochodzi z 2001 r. Od tego czasu dokonał się znaczący postęp naukowy i zmieniła się sytuacja międzynarodowa. Przede wszystkim UE i 26 spośród jej państw członkowskich są stronami Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu, która weszła w życie w lutym 2005 r.

Przegląd dyrektywy w sprawie wyrobów tytoniowych jest reakcją na to wydarzenie. Niektóre z obecnych przepisów dyrektywy są nieaktualne, co powoduje znaczną rozbieżność między przepisami państw członkowskich dotyczącymi produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Przegląd jest również odpowiedzią na wnioski Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej oraz na sprawozdanie Komisji z listopada 2007 r. w sprawie stosowania dyrektywy o wyrobach tytoniowych, w którym określono obszary wymagające zmian.

Konsultacja społeczna trwała od 24 września 2010 r. do 17 grudnia 2010 r. Zainteresowane strony poproszono o wyrażenie opinii w sprawie ewentualnych wariantów strategicznych oraz o wypowiedzenie się na temat sześciu kluczowych obszarów: zakresu, wyrobów tytoniowych bezdymnych, informacji dla konsumentów, zgłaszania składników, objęcia składników regulacjami oraz dostępu do wyrobów tytoniowych.

Procedura i co dalej?

Wynik konsultacji społecznej stanowi pożyteczny wkład w trwający proces przeglądu dyrektywy w sprawie wyrobów tytoniowych.

Wielu uczestników udzieliło bardzo szczegółowych odpowiedzi, podając niekiedy nowe źródła informacji. Wyniki tych konsultacji zostaną uwzględnione w przygotowywanej ocenie skutków dotyczącej gospodarczych, społecznych i zdrowotnych efektów oraz prawnej wykonalności różnych wariantów strategicznych. Wyniki tej analizy zostaną przedstawione razem z wnioskiem ustawodawczym, zaplanowanym na przyszły rok.

 

 

Źródło: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce

Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce prywatności.